Nå er det forsikringsbransjen sin tur

Skrevet av
Magnus Handeland
Publisert
August 21, 2025
Strøm. Bank. Billetter. Mat. Alt har blitt enklere – og smartere.Så hvorfor henger forsikring fortsatt igjen i gamle systemer, komplisert språk og skjulte vilkår?

Et system som ikke har fulgt med i timen

Vi lever i en tid der det meste er blitt sømløst. Vi betaler med et blikk, bestiller mat med et sveip og bytter strømleverandør på under ett minutt.

Men forsikring? Der står vi fortsatt fast i et landskap av PDF-er, tungvinte skjemaer og uforståelig forsikringsspråk.

Det er ikke teknologien det står på – det er viljen. For selv om mange aktører har kledd seg i en digital drakt, er selve systemene bak fortsatt preget av gårsdagens logikk. Strukturen er fragmentert, språkføringen er juridisk og unødvendig komplisert, og resultatet er at vanlige bedrifter mister oversikten.

Kundene har mistet førersetet

Forsikring er ment å skape trygghet. Likevel er det mange bedrifter som lever i usikkerhet om hva de faktisk er dekket for, og hva som skjer hvis noe skulle gå galt.

Mange kjøper forsikringer de ikke helt forstår, og sitter igjen med følelsen av at de enten har for mye – eller det helt feil. Det handler ikke om uopplyste brukere, men om en bransje som ikke har tatt brukerne på alvor.

Letta er løsningen

Letta er bygget for det som kommer – ikke for å reparere det gamle.

Vi har utviklet en plattform som ikke bare gir oversikt, men faktisk gjør forsikring forståelig. Du ser hva du har. Hva du trenger. Og – minst like viktig – hva du kan droppe.

Det er ikke snakk om pynt på toppen. Det er en helt ny måte å forholde seg til forsikring på: brukervennlig, effektiv og fremtidsrettet.

Letta er laget for dagens bedrifter – og morgendagens behov.

Det er på tide å våkne

Vi tror det bare er et tidsspørsmål før hele bransjen må skjerpe seg.

Derfor starter vi nå – og vi inviterer resten av bransjen med.

Letta gjør forsikring sånn det burde vært hele tiden: forståelig, rettferdig og rett frem.

Så ja – nå er det forsikringsbransjen sin tur.

Del denne artikkelen

Om forfatteren

Magnus har ansvar for teknologi og markedsføring i Letta, og har over 20 års erfaring med digital produktutvikling fra selskaper som Vipps, BankID og Knowit. Han har hatt sentrale roller som produktsjef, prosjektleder og strategisk rådgiver innen fintech og forsikringsinnovasjon, og har arbeidet med digitalisering, produktutvikling og teamledelse i startups og etablerte virksomheter.

Vil du vite hva bedriften din kan spare på forsikringer?

Få en uforpliktende sjekk av dine forsikringer og finn ut hvor mye du kan spare.

Bli oppringt

Bli oppringt for å snakke med en rådgiver

Takk! Vi ringer deg så fort som mulig!
Oops! Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen.

eller

Book et møte

Gratis sjekk av forsikringer

Visste du at mange bedrifter kan spare 20-40% på forsikringer, og kvitte seg med mye plunder og heft? Gi oss 1 min, så gir vi deg en personalisert rapport med konkrete tips til din bedrift.

Takk! Innsendingen din er mottatt!
Oops! Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen.

eller

Book et møte

URL Copied!